Hej söndag! Jag har haft fullt upp och inte hunnit blogga, vilket alltid stressar mig en aning. Vad jag har sysslat med berättar jag lite senare. 🙂

I fredags damp H&M katalogen ner i brevlådan. För 2 ½ år sen skrev jag ett mycket uppmärksammat inlägg om H&M katalogen och dess bilder på barnen i katalogen. Pojkarna sportade medans tjejerna fnittrade med sina kompisar. Stora skillnader mellan könen som blev väldigt tydligt när man la bilderna bredvid varandra. Läs gärna det gamla inlägget också, för det är intressant att se skillnaden.

Sen så tycker jag att H&M faktiskt har blivit lite bättre när det gäller genus och deras katalogbilder – tills i år. Jag kikar alltid genom hela barnsortimentet och jag tycker att det var så stor skillnad på texterna på ”pojktröjorna” respektive ”flicktröjorna”. Jag ska ge ert ett exempel:

Här ser ni helt olika budskap. En som påstår att barnet är bråkigt eller hittar på ”bus” medans det andra barnet ska leva i en lycklig fantasivärld (för älvor är ju inte direkt kända för att vara olyckliga, bråkiga och dumma).

Även om barnen själva kanske inte förstår vad som står på tröjorna, eftersom texten är på engelska, så kan ändå 98% av alla vuxna förstå vad som står på tröjan. Vi som vuxna tar in budskapet och även om vi inte vill det så påverkas vi av det. Precis som att vi blir påverkade av vad andra har på sig för färger (t.ex. att människor i svart eller mörka kläder känns dominanta och bestämmande medans vitt förknippar vi med oskyldiga/oskuldsfulla människor) så blir vi så klart påverkade av tryck också.

Vi kan titta på ett till exempel:

Igen så är det stora skillnader mellan trycken, en som är väldigt positiv och en som är rätt så negativ. I vårt samhälle så förknippar vi någon som inte vill växa upp med någon som är omogen, bråkig, barnslig, inte lyssnar, någon som inte tar hänsyn till andra… osv. Medans ”flicktröjan” har ett väldigt positivt budskap, någon som vill andra väl – gör det som gör dig glad. Märk också att även denna har blommor runt texten som den förra ”flicktröjan”, vilket inte ”pojktröjorna” har.

Sista exemplet:

Dessa två visar kanske den största kontrasten. Vill vi verkligen stoppa in alla pojkar i ett fack där dom är barn som bryter mot reglerna och är bråkiga? Det finns något inom psykologin som kallas för en självuppfyllande profetia där om man tror på något så blir det så och om vi tror att pojkar är bråkiga så behandlar vi dom därefter – och så blir dom bråkiga = en självuppfyllande profetia (jag har bloggat om pojkar och självuppfyllande profetior förut här). Medans flickor ska bara hitta det vackra i saker…. suck…

Nej, fy H&M som verkligen hjälper till att upprätthålla mossiga gamla könsstereotyper. Alla pojkar är inte tuffa, bråkiga och omogna och alla flickor vill inte vara snälla oskyldiga älvor som letar efter vackra saker.